سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > تاثیر مصرف زرشک بر کاهش التهاب حاد و مزمن

تاثیر مصرف زرشک بر کاهش التهاب حاد و مزمن

تاثیر مصرف زرشک بر کاهش التهاب حاد و مزمن

تاثیر مصرف زرشک بر کاهش التهاب حاد و مزمن

التهاب از جمله عوارض شایع بسیاری از بیماری ها است که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. دو نوع اصلی التهاب حاد و مزمن وجود دارد. التهاب موجب ایجاد عفونت و تاخیر در بهبود بیماری می شود. درمان های شیمیایی ضمن ایفای نقش اساسی در رفع التهاب، گاهی اوقات موجب ایجاد عوارض جانبی شدید در بیمار نیز می شود. از این رو استفاده از طب مکمل به خصوص طب سنتی و گیاه درمانی در حال افزایش است. به همین منظور پژوهشی به منظور بررسی اثر ضد التهابی عصاره ی الکلی میوه ی زرشک در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و علوم اعصاب دانشگاه شاهد انجام شد. نتایح این پژوهش در مجله ی دانشگاه علوم پزشکی بابل منتشر شده است.

در این پژوهش ابتدا التهاب حاد با تزریق فرمالین و اسید استیک در پا و صفاق و التهاب مزمن (کاشت یک جسم خارجی در بد) در موش ها ایجاد شد. سپس این موش ها با دوزهای 75، 150 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره ی زرشک تیمار شدند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که عصاره ی الکلی میوه زرشک در دوزهای متوسط و بالا قادر است التهاب حاد و التهاب مزمن در بدن را به صورت معنی داری کاهش دهد. این یافته ها نشان می دهد که احتمالا عصاره ی زرشک از طریق مهار آزاد سازی واسطه های التهابی توانسته است که میزان التهاب را کاهش دهد. اثر ضد التهابی عصاره ی الکلی زرشک به دلیل وجود ترکیب بربرین است.

http://jbums.org/browse.php?a_id=3715&sid=1&slc_lang=fa

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :