سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > دما و زمان دم کشیدن چای، آنتی اکسیدان های آن را تحت تأثیر قرار می دهد

دما و زمان دم کشیدن چای، آنتی اکسیدان های آن را تحت تأثیر قرار می دهد

دما و زمان دم کشیدن چای، آنتی اکسیدان های آن را تحت تأثیر قرار می دهد

دما و زمان دم کشیدن چای، آنتی اکسیدان های آن را تحت تأثیر قرار می دهد

چای پس از آب، پرمصرف ترین نوشیدنی در سراسر جهان است که روشهای آماده سازی آن هم در گستره ی جهان متفاوت و گوناگون است. تحقیقات نشان می دهد که درجه حرارت و زمان دم کشیدن چای بر میزان آنتی اکسیدان های آن تأثیرگذار است.

پژوهشگران دانشگاه مالایا در پژوهشی که نتایج آن در نشریه ی Food Science study منتشر شده است، 3 گونه ی مختلف از چای، سفید، سیاه و سبز را بررسی کردند. هر نوع چای به روش ها و زمان های مختلف دم کشیده شد.

1-دم کشیدن در آب گرم به مدت 2 ساعت   

2- دم کشیدن در آب گرم به مدت 5 دقیقه

3- دم کشیدن در آب سرد به مدت 2 ساعت  

4- دم کشیدن در آب سرد به مدت 5 دقیقه

نتایج این بررسی نشان داد که بهترین درجه حرارت و زمان برای دم کشیدن هر نوع چای، متفاوت است. در مورد چای سفید، خواص آنتی اکسیدانی آن تحت تأثیر زمان دم کشیدن قرار دارد. هر قدر زمان دم کشیدن این چای طولانی تر باشد، خواص آنتی اکسیدانی آن نیز به مراتب بیشتر می شود. بهترین روش برای استفاده از حداکثر ظرفیت آنتی اکسیدانی چای سیاه، دم کشیدن کوتاه مدت در آب گرم بود. افزایش زمان دم کشیدن در آب گرم خواص آنتی اکسیدانی چای سیاه را کاهش داد. چای سبز نسبت به افزایش درجه حرارت و مدت زمان دم کشیدن حساسیت بیشتری نشان داد. دم کشیدن چای سبز در آب سرد به مدت 2 ساعت بیشترین آنتی اکسیدان ها را نصیب این نوشیدنی کرد. نتایج این پژوهش نشان داد که چای سفید و چای سبز ظرفیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به چای سیاه دارند. نتایج این بررسی می تواند در به حداکثر رساندن مزایای آنتی اکسیدانی چای های مختلف به منظور افزایش سلامت جامعه مورد استفاده قرار گیرد. 

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/12/151216120154.htm

هشتگ :



اشتراک گذاری :